demonstrative pronouns in french lesson 15
In this lesson we talk about demonstrative pronouns in French and how they replace previously mentioned nouns – information or idea – (which may or may not carry a demonstrative adjective).
Dialogue on demonstrative pronouns in French
1/ Phrases toutes faites
Foot ou rugby ?
Paul et Éric sont dans un bar. Ils parlent de sport. Ils ne sont pas d’accord sur le thème. Ils ne sont jamais d’accord!
-
- ÉRIC : Le rugby et le foot n’ont rien à voir! Je ne comprends vraiment pas le rugby!
-
- PAUL : C’est simple ! Au rugby il y a 15 joueurs, ce n’est pas comme le foot.
-
- ÉRIC : Oui, mais je n’aime pas le rugby. Les règles du football sont plus simples. Il y a moins de joueurs et c’est plus facile à suivre.
-
- PAUL : C’est ton avis ! Mais je ne suis pas d’accord. Les règles ne sont pas les mêmes, c’est tout! C’est juste qu’il faut apprendre à les connaître. Est-ce que tu les connais ?
-
- ÉRIC : Non, mais je ne veux pas les apprendre. C’est déjà difficile de connaître les règles du hors-jeu au football. Alors les règles du rugby…
-
- PAUL : C’est dommage! Nous ne pouvons donc voir aucun match ensemble !
-
- ÉRIC : Mais si ! Nous pouvons regarder un match de basket. Je ne connais pas les règles et toi non plus !
- PAUL : Tu as raison! Ce n’est pas une mauvaise idée après tout !
Ils ne parlent plus de foot. Le lendemain, Paul commande des pizzas et invite Éric à regarder un match de basket-ball. Il a des bières dans le frigo.
- ÉRIC : C’est parti pour le match !
1/ Sentence practice in English
Football or rugby?
Paul and Eric are in a bar. They talk about sport. They don’t agree on the theme. They never agree!
- ERIC: Rugby and football have nothing to do with it! I really don’t understand rugby!
- PAUL: It’s simple! In rugby there are 15 players, it’s not like football.
- ERIC: Yeah, but I don’t like rugby. The rules of football are simpler. There are fewer players and it’s easier to follow.
- PAUL: That’s your opinion! But I do not agree. The rules are not the same, that’s all! It’s just that you have to get to know them. Do you know them?
- ERIC: No, but I don’t want to learn them. It’s hard to know the offside rules in football. So the rules of rugby …
- PAUL: It’s a shame! So we can’t see any match together!
- ERIC: But yes! We can watch a basketball game. I don’t know the rules and neither do you!
PAUL: You’re right! It’s not a bad idea after all!
They don’t talk about football anymore. The next day, Paul orders pizza and invites Eric to watch a basketball game. He has beers in the fridge.
- ÉRIC: Let’s go for the game!
Vocabulario
2/ Liste de Vocabulairele sport le bar les règles du jeu les joueurs le hors-jeu le basket-ball, le basket l’idée une bière le frigidaire, le frigo la soirée ils sont d’accord ils ne sont pas d’accord ils ne sont jamais d’accord Ils parlent ils ne parlent pas ils ne parlent plus Il aime il n’aime pas il n’aime plus il n’aime rien il n’aime jamais à suivre les apprendre connaître (quelqu’un/ quelque chose) regarder avoir raison commander ils passent une bonne soirée pouvoir nous ne pouvons pas voir sur en plus D’accord ! C’est simple! il y a moins de plus facile déjà C’est dommage! mauvaise le lendemain selon toi |
2/Vocabulary Listthe sport the bar The game’s rules the players offside basketball, basketball the idea a beer the fridge, the fridge the evening they agree they do not agree they never agree They speak they do not speak they don’t speak anymore He likes He does not like he doesn’t like it anymore he doesn’t like anything he never loves to be continued learn them to know (someone / something) watch to be right order they have a good evening power we can’t see sure more Okay ! It’s simple! there is less of easier already Too bad! bad the next day according to you |
Demonstrative pronouns in French
Grammar
3/ Grammaire: Les pronoms démonstratifs
Singulier Masculin | Singulier Féminin | Pluriel Masculin | Pluriel Féminin | |
Les formes simples | celui-> Celui qui arrivera le premier aura un cadeau. | celle-> Je préfère la moto de Brice à celle de Louis. | ceux | celles |
Les formes composées | celui-ci
celui-là |
celle-cicelle-là
-> Quelle moto aimes-tu le mieux. Celle-ci ou celle-là ? |
ceux-ciceux-là
-> Ceux-ci sont à Julia. |
celles-ci
celles-là |
Le pronom démonstratif s’utilise surtout composé avec « -ci » et « -là », en alternance avec l’adjectif afin d’éviter la répétition.
-> Cette moto est à Brice. Celle-là est à Louis.
-> Ce sac est à Brice. Celui-ci est à Louis.
« Celui de » et « celle de » expriment la possession:
-> À qui est cette veste? C’est celle de Louis.
3/Grammar: Demonstrative pronouns
Masculine Singular
|
Singular Feminine | Masculine plural | Feminine plural | |
Simple forms | the one-> Whoever arrives first will have a gift. | the one-> I prefer Brice’s motorcycle to Louis’. | these ones | these |
Compound forms | this one | that one
-> Which motorbike do you like best. This one or that one? |
these ones
-> These are in Julia. |
these
|
Le pronom demonstratif s’utilise supply composé avec “-ci” and “-là”, in alternance avec l’adjectif afin d’éviter la répetition.
-> Cette moto est à Brice. Celle-là est à Louis. / This motorbike is in Brice. This one belongs to Louis.
-> Ce sac est à Brice. Celui-ci est à Louis. /This bag is in Brice. This one is for Louis.
“That of” express possession:
-> À qui est cette veste? C’est celle de Louis. / Whose coat is this? It’s Louis’s.
Preguntas y Respuestas
4/ Questions/Réponses
Tu aimes le foot ?
Non ce n’est pas un sport intéressant je trouve.
Tu préfères le rugby ?
Non je ne comprends pas les règles, c’est trop compliqué pour moi.
Tu aimes le sport en général au moins ?
Oui j’aime faire du sport mais je n’aime pas trop le regarder à la télé.
Tes amis t’invitent à regarder des matchs ?
Oui je viens pour être avec eux mais je ne regarde pas vraiment le match.
Tu veux venir faire du yoga avec moi ?
Non je ne peux pas, je n’ai pas le temps aujourd’hui, désolé.
Est-ce que tu veux venir au stade avec moi ?
Je veux bien, c’est peut-être mieux que de voir le match à la télé car je n’aime pas cela.
Tu es prêt pour courir dans le parc ?
Non pas encore, je n’ai pas mis mes chaussures.
Pourquoi tu ne t’inscris pas à la salle de sport ?
Je n’aime pas vraiment ce genre d’endroit, je préfère le sport en plein air.
Veux-tu plus de poids pour tes haltères ?
Non je ne peux pas faire plus, je suis au maximum.
Tu connais tes limites physiques?
Oui, je ne veux pas me faire mal, ni me blesser.
4/Questions and answers
Do you like football?
No, it is not an interesting sport, I think.
Do you prefer rugby?
No, I don’t understand the rules, it’s too complicated for me.
Do you like sports in general at least?
Yes, I like to play sports, but I really don’t like watching it on TV.
Do your friends invite you to watch games?
Yes, I come to be with them, but I really don’t see the game.
Do you want to come do yoga with me?
No, I can’t, I don’t have time today, I’m sorry.
Do you want to come to the stadium with me?
I’m fine, maybe it’s better than watching the game on TV because I don’t like it.
Are you ready to run in the park?
Not yet, I didn’t put my shoes on.
Why don’t you sign up for the gym?
I really don’t like this kind of place, I prefer outdoor sports.
Do you want more weight for your weights?
No, I can’t do more, I’m maxed out.
Do you know your physical limits?
Yes, I don’t want to hurt myself or myself.
Do you know Demonstrative pronouns in French?
About KSRA
The Kavian Scientific Research Association (KSRA) is a non-profit research organization to provide research / educational services in December 2013. The members of the community had formed a virtual group on the Viber social network. The core of the Kavian Scientific Association was formed with these members as founders. These individuals, led by Professor Siavosh Kaviani, decided to launch a scientific / research association with an emphasis on education.
KSRA research association, as a non-profit research firm, is committed to providing research services in the field of knowledge. The main beneficiaries of this association are public or private knowledge-based companies, students, researchers, researchers, professors, universities, and industrial and semi-industrial centers around the world.
Our main services Based on Education for all Spectrum people in the world. We want to make an integration between researches and educations. We believe education is the main right of Human beings. So our services should be concentrated on inclusive education.
The KSRA team partners with local under-served communities around the world to improve the access to and quality of knowledge based on education, amplify and augment learning programs where they exist, and create new opportunities for e-learning where traditional education systems are lacking or non-existent.