-IR ending verbs in French – lesson 14
Dialogue in French with Spanish subtitles. Let’s practice the -IR ending verbs in French!
1/ Phrases toutes faites
Tout savoir de lui
Ce récit parle de François Deschamps et de sa vie étudiante. Nous avons des questions à poser sur lui.
Qui est François?
François est français. Il a vingt-et-un ans. Il est étudiant en troisième année de fac de médecine. Ils sont nombreux à sa faculté. Ils sont 500 dans sa promo.
D’où est François?
François est strasbourgeois. Il est de Strasbourg mais il est maintenant à la fac de Montpellier.
Quelle est son adresse?
Son adresse est « Résidence Mitterrand, 5 rue du Pré, appartement 7, code postal 34000 Montpellier ».
Où est son appartement?
Il a son appartement dans la cité universitaire de Montpellier.
Comment est l’appartement de François? Et combien de colocataires sont-ils?
François a un appartement avec Alexandre dans une résidence neuve à côté de la fac. Ils ont un T2 avec deux chambres, une salle de bain avec douche et une cuisine toute équipée.
Quand est-ce que François et Alexandre ont-ils cours?
François et Alexandre ont cours le matin. L’après-midi ils étudient à la bibliothèque. Ce sont des élèves sérieux.
Pourquoi ont-ils un programme aussi chargé?
Ils ont un programme chargé parce qu’ils ont des examens bientôt. Ils sont stressés. Ils ont beaucoup de travail.
1/ Sentence practice in French
To know everything about him
This story is about François Deschamps and his student life. We have questions about him.
Which is François?
François is French. He is twenty-one years old. He is a third-year medical school student. They are numerous at his faculty. They are 500 in his promo.
Where is François?
François is from Strasbourg. He is from Strasbourg but he is now at the University of Montpellier.
What is his address?
His address is “Residence Mitterrand, 5 rue du Pré, apartment 7, zip code 34000 Montpellier”.
Where is his apartment?
He has his apartment in the university city of Montpellier.
How is François’s apartment? And how many roommates are there?
François has an apartment with Alexandre in a new residence next to the college. They have a T2 with two bedrooms, a bathroom with shower, and a fully equipped kitchen.
When do François and Alexandre go to school?
François and Alexandre have classes in the morning. In the afternoon they study at the library. They are serious students.
Why do they have such a busy schedule?
They have a busy schedule because they have exams soon. They are stressed. They have a lot of work.
Vocabulaire
2/ Liste de Vocabulairele récit le thème la vie étudiante une question, des questions un appartement, l’appartement la fac, la faculté la fac de médecine étudiant en troisième année de fac la résidence la résidence universitaire le code postal la chambre la salle de bain la douche la cuisine toute équipée un T2 la cité universitaire un/e colocataire le matin l’après-midi à la bibliothèque un programme chargé beaucoup de travail les examens partiels, les partiels sa promo, sa promotion savoir poser des questions étudier être stressé être à la fac tout lui à côté de strasbourgeois 500, cinq cents 21, vingt-et-un 34000, trente quatre mille Quel(le)…? Qui…? Où…? D’où? Comment…? |
2 / Vocabulary Listthe story the theme student life a question, questions an apartment, the apartment college, faculty, university the medical school third-year student at university/ in college the residence the university residence, university halls postal code bedroom The bathroom the shower the fully equipped kitchen a two-roomed apartment = a one-bedroom apartment a campus a room-mate the morning the afternoon at the library a busy schedule a lot of work end-of-term exam, end-of-term examination his school year, his year group to know to ask questions to study to be stressed to be in college, to be at university all him next to Strasbourg 500, five hundred 21, twenty-one 34000, thirty-four thousand What)…? Who…? Or…? From where? How…? |
Grammaire : ir ending verbs in french – ir finissant les verbes en français
3/ Grammaire:
Les verbes en –IR (2ème groupe) – 2ème partie
Les verbes du 2ème groupe ont un infinitif en « -ir »: garantir guérir nourrir La conjugaison de ces verbes est régulière, elle est caractérisée par la présence de “-iss” avec le « nous », « vous », « ils / elles ».
Formation:
Le présent d’un verbe du deuxième groupe se forme à partir d’un seul radical, l’infinitif sans “-ir”. On ajoute à ce radical les terminaisons: -is, -is, -it, -issons, -issez, -issent
The verbs of the 2nd group have an infinitive ending in “-ir”: garantir guérir nourrir The conjugation of these verbs is regular, it is characterized by the presence of “-iss” with the “we”, “you”, “they / them” .
Training:
The present tense of a verb in the second group is formed from a single stem, the infinitive without “-ir”. We add to this radical the endings: -is, -is, -it, -issons, -iez, -issent
Pronoms Sujets | Finir
(Indicatif Présent) |
Obéir
(Indicatif Présent) |
Je / J’
Tu Il / Elle (On) |
finis
finis finit |
obéis
obéis obéit |
Nous
Vous Ils / Elles |
finissons
finissez finissent |
obéissons
obéissez obéissent |
Liste des principaux verbes du 2ème groupe (2ème partie)
(s’) évanouir, faiblir, finir, fleurir, fournir, fraîchir, franchir, frémir, garantir, gémir, grandir, gravir, grossir, guérir, intervertir, investir, jaillir, jaunir, maigrir, mincir, moisir, munir, mûrir, noircir, nourrir, obéir, obscurcir, pâlir, périr, pourrir, punir, raccourcir, rafraîchir, raidir, rajeunir, ralentir, réagir, réfléchir, refroidir, réjouir, remplir, resplendir, rétablir, retentir, rétrécir, réunir, réussir, rougir, saisir, salir, subir, surgir, trahir, unir, verdir, vernir, vieillir, vomir…
EXEMPLES:
(Indicatif Présent) | |||
garantir | guérir | nourrir | ralentir |
je garantis
tu garantis il garantit nous garantissons vous garantissez ils garantissent |
je guéris
tu guéris il guérit nous guérissons vous guérissez ils guérissent |
je nourris
tu nourris il nourrit nous nourrissons vous nourrissez ils nourrissent |
je ralentis
tu ralentis il ralentit nous ralentissons vous ralentissez ils ralentissent |
remplir | réussir | vieillir |
je remplis
tu remplis il remplit nous remplissons vous remplissez ils remplissent |
je réussis
tu réussis il réussit nous réussissons vous réussissez ils réussissent |
je vieillis
tu vieillis il vieillit nous vieillissons vous vieillissez ils vieillissent |
ATTENTION:
D’autres verbes en “-ir” appartiennent au 3ème groupe car leur conjugaison est irrégulière.
Ils se conjuguent à partir de 2 ou 3 radicaux.
WARNING:
Other verbs in “-ir” belong to the 3rd group because their conjugation is irregular.
They conjugate from 2 or 3 radicals.
3 / Grammar: Verbs in -IR (second group) 2nd part
- The verbs of the second group have an infinitive in “-ir”: garantir, guérir, guérir The conjugation of these verbs is regular, it is characterized by the presence of “-iss” with “nous”, “vous”, “ils / elles “
Formación: - The present of a verb of the second group is formed from a single root, the infinitive without “-ir”. We add to this root the endings: -is, -is, -it, -issons, -issez, -issent
Subject Pronouns
to finish (Present indicative)
to obey (Present indicative)
I You
He/she/it
finish finish
finishs
obey obey
obeys
we you
they
finish finish
finish
obey obey
obey
List of main verbs of the second group (2nd part)
(s’) évanouir, faiblir, finir, fleurir, fournir, fraîchir, franchir, frémir, garantir, gémir, grandir, gravir, grossir, guérir, intervertir, investir, jaillir, jaunir, maigrir, mincir, moisir, munir, mûrir, noircir, nourrir, obéir, obscurcir, pâlir, périr, pourrir, punir, raccourcir, rafraîchir, raidir, rajeunir, ralentir, réagir, réfléchir, refroidir, réjouir, remplir, resplendir, rétablir, retentir, rétrécir, réunir, réussir, rougir, saisir, salir, subir, surgir, trahir, unir, verdir, vernir, vieillir, vomir…
EXAMPLES:
Warrning :
Other verbs in “-ir” belong to the third group because their conjugation is irregular.
They are conjugated from 2 or 3 roots.
Questions and answers : ir ending verbs in french ir finissant les verbes en français
4/ Questions/Réponses
Tu le connais ce garçon?
Oui c’est François, je suis en cours avec lui.
Tu veux le rencontrer?
Oui il a l’air gentil.
Tu es français?
Oui je suis de Strasbourg.
Est-ce que tu aimes tes études de médecine?
Oui c’est passionnant.
Vous êtes allés à la bibliothèque hier?
Oui on a révisé pour l’examen de lundi.
Tu as vu Benoit?
Oui il est parti manger avec Vanessa.
Qui est là?
C’est Paul. Je viens te voir pour prendre des nouvelles.
Quelle est la leçon d’aujourd’hui?
Le prof va nous parler des os du corps.
Est-ce que tu as aimé le cours?
Oui mais il est dur à retenir, il y a trop de chiffres.
Tu veux venir manger avec nous?
Oui avec plaisir, j’ai très faim.
4/Questions and answers
Do you know this boy?
Yes, it’s François, I’m going to class with him.
Do you want to know it?
Yes, he seems nice.
Are you French?
Yes, I am from Strasbourg.
Do you like your medical studies?
Yes, it is fascinating.
Did you go to the library yesterday?
Yes, we have studied for the exam on Monday.
Did you see Benoit?
Yes, he went to eat with Vanessa.
Who’s there?
It’s Paul. I come to see you hear from you.
What is today’s lesson?
The teacher will tell us about the bones of the body.
Did you like the class?
Yes, but it is difficult to remember, there are too many numbers.
Do you want to come to eat with us?
Yes, with pleasure, I am very hungry.
How to conjugate verbs ir in French?
About KSRA
The Kavian Scientific Research Association (KSRA) is a non-profit research organization to provide research / educational services in December 2013. The members of the community had formed a virtual group on the Viber social network. The core of the Kavian Scientific Association was formed with these members as founders. These individuals, led by Professor Siavosh Kaviani, decided to launch a scientific / research association with an emphasis on education.
KSRA research association, as a non-profit research firm, is committed to providing research services in the field of knowledge. The main beneficiaries of this association are public or private knowledge-based companies, students, researchers, researchers, professors, universities, and industrial and semi-industrial centers around the world.
Our main services Based on Education for all Spectrum people in the world. We want to make an integration between researches and educations. We believe education is the main right of Human beings. So our services should be concentrated on inclusive education.
The KSRA team partners with local under-served communities around the world to improve the access to and quality of knowledge based on education, amplify and augment learning programs where they exist, and create new opportunities for e-learning where traditional education systems are lacking or non-existent.