-IR verbs in French – Lesson 13
In this lesson, we compile the conjugation rules of the verbs ending in -IR or IR verbs in French. We propose a verb that serves as a conjugation model.
Dialogue in French with subtitles in Spanish. Let’s learn how to conjugate IR verbs in French!
1/ Phrases toutes faites
Sons français
Mélanie est professeur de français à Paris. Aujourd’hui c’est le premier cours de prononciation française. Ses élèves sont des débutants.
MÉLANIE : Bonjour mes chers élèves ! Je suis Melle Dupont, votre professeur de français mais appelez-moi Mélanie, s’il vous plaît ! Je suis de Bordeaux.
ÉLÈVES : Bonjour Mélanie!
UN ÉLÈVE : Comment allez-vous ?
MÉLANIE : Bien, merci ! Et toi? Comment vas-tu ? Nous sommes trop jeunes pour nous vouvoyer. Tu es débutant aussi ?
UN ÉLÈVE : Oui ! Je suis débutant et je vais bien merci ! »
MÉLANIE : Le cours d’aujourd’hui sera sur la prononciation, c’est parti !
MÉLANIE : L’alphabet, c’est: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, Q, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z.
Les consonnes sont: B, C, D, F, G, H, J, K, L, M, N, P, Q, R, S, T, V, W, X, Z.
Les voyelles sont: A, E, I, O, U, Y. Les voyelles nasales sont: ON, IN, AN et UN. Je répète: ON, IN, AN et UN. Maintenant en détail:
‘ON’. ‘ON’ se prononce avec la bouche en forme de cœur, comme ‘BONBON’, ‘SIMON’, ‘COMPAGNON’.
‘IN’. ‘IN’ est nasal. C’est le bruit du nez pincé, comme ‘PAIN’, ‘MAIN’, ‘PLEIN’, ‘LAPIN’.
‘AN’. ‘AN’ se prononce au niveau de la Pomme d’Adam. On expulse le son, comme dans ‘CHANTER’, ‘GITAN’, ‘CAMPAGNE’, ‘ANS’.
‘UN’. ‘UN’ est un mélange de ‘AN’ et ‘IN’, comme dans le numéro ‘UN’, et les mots : ‘PARFUM’, ‘QUELQU’UN’, et ‘BRUN’.
Voilà, c’est tout pour aujourd’hui ! À très bientôt ! Merci et au revoir ! »
1/ Sentence practice in French
French sounds
Mélanie is a French teacher in Paris. Today is the first French pronunciation lesson. Her pupils are beginners.
MELANIE: Hello my dear students! I’m Miss Dupont, your French teacher but call me Mélanie, please! I am from Bordeaux.
STUDENTS: Hello Melanie!
STUDENT: How are you?
MELANIE: Well, thank you! And you? How are you ? We are too young to use the formal “VOUS” form. Are you a beginner too?
STUDENT: Yes! I am a beginner and I am well, thank you! “
MELANIE: Today’s lesson will be about pronunciation, let’s get started!
MELANIA: The alphabet is: A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, Q, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z.
The consonants are: B, C, D, F, G, H, J, K, L, M, N, P, Q, R, S, T, V, W, X, Z.
The vowels are: A, E, I, O, U, Y. The nasal vowels are: ON, IN, AN and UN. I repeat: ON, IN, AN and UN. Now in detail:
‘ON’. ‘ON’ is pronounced with the heart-shaped mouth, like in the following words ‘BONBON’ (candy), ‘SIMON’, ‘COMPAGNON’ (colleague).
‘IN’. ‘IN’ is nasal. It’s the sound of the pinched nose, like in ‘PAIN’ (bread), ‘MAIN’ (hand), ‘PLEIN’ (full), ‘LAPIN’ (rabbit).
‘AN’. ‘AN’ is pronounced at the level of the Adam’s apple. We exhale the sound, as in ‘CHANTER’ (sing), ‘GITAN’ (gipsy), ‘CAMPAGNE’ (countryside), ‘ANS’ (years).
‘UN’. ‘UN’ is a mixture of ‘AN’ and ‘IN’, as in ‘UN (one)’, and the words ‘PARFUM’ (perfume), ‘QUELQU’UN’ (somebody), et ‘BRUN’ (brown).
Well, that’s all for today ! See you soon ! Thank you and goodbye ! “
Vocabulaire : IR verbs in french Verbes IR en français
2/ Liste de Vocabulairele cours (un cours, les cours) la prononciation française un élève / une élève un débutant / une débutante Bonjour! la consonne la voyelle avec la bouche en forme de coeur le bonbon le nez pincé le pain la main le son le gitan la campagne la Pomme d’Adam A très bientôt! Au revoir! c’est, ce sont appeler tutoyer vouvoyer Comment allez-vous? / Comment vas-tu? Je vais bien merci. Et toi? / Et vous? SVP (s’il vous plaît) / STP (s’il te plaît) maintenant plein / pleine au niveau de plusieurs aujourd’hui content / contente parfois |
2 / Vocabulary Listthe lesson (a lesson, the lesson) French pronunciation a student a beginner Hello! Good morning the consonant the vowel with the heart-shaped mouth the candy the pinched nose the bread the hand the sound the Gypsy countryside Adam’s apple See you soon! Goodbye! this is, these are to call to use the informal “TU” form to use the formal “VOUS” form How are you? I’m fine thank you. And you? Please now full at the level of many today content, happy sometimes |
Grammaire : IR verbs in french Verbes IR en français
3/ Grammaire : Les verbes en –IR (2ème groupe) 1e partie
Les verbes du 2ème groupe ont un infinitif en « -ir »:
fin-ir
chois-ir
établ-ir
La conjugaison de ces verbes est régulière, elle est caractérisée par la présence de “-iss” avec le « nous », « vous », « ils / elles ».
Formation:
Le présent d’un verbe du deuxième groupe se forme à partir d’un seul radical, l’infinitif sans “-ir”. On ajoute à ce radical les terminaisons: -is, -is, -it, -issons, -issez, -issent
Pronoms Sujets | Finir(Indicatif Présent) | Obéir
(Indicatif Présent) |
Je / J’Tu
Il / Elle (On) |
finisfinis
finit |
obéisobéis
obéit |
Nous
Vous Ils / Elles |
finissons finissez
finissent |
obéissonsobéissez
obéissent |
Liste des principaux verbes du 2ème groupe (1ère partie)
abolir, aboutir, abrutir, accomplir, accroupir, adoucir, affaiblir, affermir, affranchir, agir, agrandir, alourdir, alunir, amerrir, anéantir, aplanir, aplatir, appauvrir, applaudir, approfondir, arrondir, , assainir, assombrir, s’ assoupir, assourdir, attendrir, atterrir, avertir, bâtir, blanchir, blêmir, (re)bondir, brandir, brunir, chérir, choisir, compatir, convertir, définir, dégourdir, démolir, démunir, désobéir, divertir, durcir, éblouir, éclaircir, élargir, embellir, endurcir, engloutir, engourdir, enlaidir, enrichir, envahir, épaissir, épanouir, établir, étourdir,
EXEMPLES:
(Indicatif Présent) | |||
accomplir | agir | applaudir | atterrir |
j’accomplis tu accomplis
il accomplit nous accomplissons vous accomplissez ils accomplissent |
j’agistu agis
il agit nous agissons vous agissez ils agissent |
j’applaudistu applaudis
il applaudit nous applaudissons vous applaudissez ils applaudissent |
j’atterristu atterris
il atterrit nous atterrissons vous atterrissez ils atterrissent |
choisir | définir | enrichir |
je choisis
tu choisis il choisit nous choisissons vous choisissez ils choisissent |
je définistu définis
il définit nous définissons vous définissez ils définissent |
j’enrichistu enrichis
il enrichit nous enrichissons vous enrichissez ils enrichissent |
ATTENTION:
D’autres verbes en “-ir” appartiennent au 3ème groupe car leur conjugaison est irrégulière.
Ils se conjuguent à partir de 2 ou 3 radicaux.
3/ Grammar: IR verbs in French (2nd group) – first part
The verbs of the 2nd group have an infinitive which ends in “-ir”:
to finish
to choose
to establish
The conjugation of these verbs is regular, it is characterised by the presence of “-iss” with the “we”, “you”, “they” persons.
Forming this tense:
The present of a verb of the second group is formed from a single root, the infinitive without “-ir”. We add to this root the endings: -is, -is, -it, -issons, -issez, -issent
Subject personal pronouns | to finish(Present indicative) | to obey
(Present indicative) |
I
You He/she/it |
finish
finish finishes |
obey
obey obeys |
We
You They |
finish
finish finish |
obey
obey obey |
Questions/Réponses :
4/ Questions/Réponses
Leçon 13 de français. Questions et réponses
Quel est le métier de Mélanie?
Elle est professeur de français.
Où travaille-t-elle?
Elle travaille à Paris.
Aujourd’hui c’est son premier cours de quoi?
C’est son premier cours de prononciation française.
D’où vient Mélanie?
Elle vient de Bordeaux.
Quel est le niveau de ses élèves?
Ses élèves sont des débutants.
Quelles sont les lettres de l’alphabet?
Les lettres de l’alphabet son a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, m, n, o, p, q, r, s, t, u, v, w, x, y, z
Quelles sont les consonnes?
Les consonnes son b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, m, n, p, q, r, s, t, v, w, x, z
Quelles sont les voyelles nasales?
Les voyelles nasales sont: “on” “in” “an” et “un”.
Quelles sont les voyelles?
Les voyelles sont: a, e, i, o, u, y
C’est l’heure de partir!
Comment sont les élèves?
Les élèves sont contents.
4/ Questions and answers
What is Mélanie’s job?
She is a teacher of French.
Where is she working?
She works in Paris.
Today is his first class of what?
This is her first French pronunciation lesson.
Where does Melanie come from?
She comes from Bordeaux.
What is the level of his students?
Her pupils are beginners.
What are the letters of the alphabet?
The letters of the alphabet are a, b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, m, n, o, p, q, r, s, t, u, v , w, x, y, z.
What are the consonants?
The consonants are b, c, d, e, f, g, h, i, j, k, l, m, n, p, q, r, s, t, v, w, x, z
What are the nasal vowels?
Nasal vowels are: “ON” “IN” “AN” and “UN”.
What are the vowels?
The vowels are: a, e, i, o, u, y
It’s time to go!
How are the students?
The students are happy.
About KSRA
The Kavian Scientific Research Association (KSRA) is a non-profit research organization to provide research / educational services in December 2013. The members of the community had formed a virtual group on the Viber social network. The core of the Kavian Scientific Association was formed with these members as founders. These individuals, led by Professor Siavosh Kaviani, decided to launch a scientific / research association with an emphasis on education.
KSRA research association, as a non-profit research firm, is committed to providing research services in the field of knowledge. The main beneficiaries of this association are public or private knowledge-based companies, students, researchers, researchers, professors, universities, and industrial and semi-industrial centers around the world.
Our main services Based on Education for all Spectrum people in the world. We want to make an integration between researches and educations. We believe education is the main right of Human beings. So our services should be concentrated on inclusive education.
The KSRA team partners with local under-served communities around the world to improve the access to and quality of knowledge based on education, amplify and augment learning programs where they exist, and create new opportunities for e-learning where traditional education systems are lacking or non-existent.