Mine and yours in French – Lesson 11
The “liaison” with a vowel is obligatory, except in front of an aspirated “h”: my friend
my students
my favourite heroes
Dialogue de français avec sous-titres en espagnol: Let’s learn about mine and yours in French!
1/ Phrases toutes faites
Pause déjeuner
Carole et son collègue de travail Pascal vont déjeuner ensemble au Café Marly. Cet endroit, que Pascal et Carole adorent, est juste à côté de la Pyramide du Louvre.
-
- Carole : Tu prends quoi Pascal?
- Pascal : Le menu du jour, et toi ?
-
- Carole : Pareil ! J’hésite entre le bœuf carottes et le poulet au gingembre.
- Pascal : C’est vrai que ceux-là ont l’air bon ! Et en entrée ? Tu as choisi ?
- Carole : Les plats qu’ils proposent sont tous excellents. Je pense que je vais prendre les endives, et toi ?
- Pascal : Ce que tu viens de choisir ne m’a pas l’air mal !
- Carole : Tu prends la même chose ?
- Pascal : Oui ! C’est toujours toi qui a l’œil pour bien choisir !
- Carole : Si tu le dis !
- Pascal : Excusez-moi ! Vous pouvez prendre la commande, SVP ?
- Le serveur : Oui ! Je vous écoute monsieur!
- Pascal : Alors, deux menus à 15 euros SVP avec en entrée deux endives et en plat principal deux bœufs carottes !
- Le serveur: Très bien. Vous savez que les boissons sont comprises ?
- Pascal : Bien… Alors une eau gazeuse. Et pour toi Carole ?
- Carole: Une eau plate SVP.
- Le serveur: Très bien ! Je vous apporte ça tout de suite !
1/ Sentence practice in French
Lunch break
Carole and her colleague Pascal go to lunch together at Café Marly. This place, which Pascal and Carole love, is right next to the Louvre Pyramid.
- Carole: What are you having Pascal?
- Pascal: The set menu, what about you?
- Carole: Same! I am hesitating between beef with carrots and ginger chicken.
- Pascal: It’s true that they look good! And as a starter? What are going for?
- Carole: The dishes they offer are all excellent. I think I’ll take chicory, and you?
- Pascal: What you just chose does not look bad!
- Carole: Will you be having the same?
- Pascal: Yes! You are always better at choosing!
- Carole: If you say so!
- Pascal: Excuse me! Can you take our order, please?
- The waiter/server: Yes! I’m listening, sir!
- Pascal: So, two set menus at 15 euros please with two endive starters and for mains we’ll have two beef with carrots!
- The waiter/server: Very well. Do you know that drinks are included?
- Pascal: Well … A sparkling water. And for you Carole?
- Carole: A still water, please.
- The waiter/server: Very well! I bring you this right away!
Vocabulaire
2/ Liste de Vocabulaireson collègue de travail cet endroit la pyramide le menu du jour le bœuf carottes le poulet au gingembre en entrée en plat principal ces plats les endives (féminin) la même chose une boisson une eau gazeuse une eau plate déjeuner ensemble tu prends quoi ? j’hésite entre… ça a l’air bon ! tu as choisi ? ça ne m’a pas l’air mal ! bien choisir prendre la commande je vous écoute je vous apporte ça ! juste à côté de pareil excellent compris tout de suite |
2 / Vocabulary Listhis/her work colleague this place the pyramid today’s menu / the set menu beef with carrots ginger chicken a starter, a first course as a main course these dishes endives, chicory the same thing a beverage a sparkling water a still water to have lunch together what are you having ? I am hesitating between… It looks good ! you chose ? it does not look bad to me! to choose well to take an order I’m listening I’ll bring you this right next to the same excellent included right now, right away |
Grammaire : Mine and yours in french -Le mien et le vôtre en français
3/ Grammaire: Les adjectifs possessifs
L’objet est: | Singulier Masculin | Singulier Féminin | Pluriel Masculin / Féminin |
à moi(je) | mon | ma(+ consonne)
-> ma sœur mon (+voyelle ou « h » muet) -> mon amie, mon appartement |
mes
mes amies, mes amis |
à toi(tu) | ton | ta(+ consonne)
-> ta copine ton (+voyelle ou « h » muet) -> ton amie, ton appartement |
tes
tes amies, tes amis |
à lui,à elle,
à soi (il, elle) |
son | sa(+ consonne)
-> sa petite amie son (+voyelle ou « h » muet) -> son amie, son appartement |
ses
ses amies, ses amis |
à nous(nous) | notre | notre
notre voiture, notre appartement |
nos
nos amies, nos amis |
à vous(vous) | votre | votre
votre voiture, votre appartement
|
vos
vos amies, vos amis |
à eux, à elles(ils, elles) | leur | leur
leur voiture, leur appartement
|
leurs
leurs amies, leurs amis |
La liaison avec une voyelle est obligatoire, sauf devant « h » aspiré:
Mon ami mes étudiants mes / héros préférés
ATTENTION: -> notre: adjectif -> le nôtre: pronom
3/ Grammar: Possessive adjectives such as mine and yours in French
The object | Masculine singular | Feminine singular | Masculine and feminine singular |
is mine | mon (MY) | ma(+ consonant)
-> my sister mon (+vowel or silent « h ») -> my female friend, my apartment |
mes
my female friends, my male friends |
is yours | ton (YOUR) | ta(+ consonant)
-> your female friend ton (+vowel or silent « h ») -> your female friend, your apartment |
tes (YOUR)
your female friends, your male friends |
is his, is hers, is its | son (HIS, HER, ITS) | sa(+ consonant)
-> his/her female friend son (+vowel or silent « h ») -> his/her female friend, his/her apartment |
ses (HIS, HER, ITS)
his/her female friends, his/her male friends |
is ours | notre (OUR) | notre
our car, our apartment
|
nos (OUR)
our female friends, our male friends |
is yours | votre (YOUR) | votre
your car, your apartment |
vos (YOUR)
your female friends, your male friends |
is theirs | leur (THEIR) | leur
their car, their apartment |
leurs (THEIR)
their female friends, their male friends |
The “liaison” with a vowel is mandatory, except in front of an aspirated “h”:
My friend
my students
my favourite heroes
CAREFUL: -> our: adjective -> ours: pronoun
Questions/Réponses
4/ Questions/Réponses
Leçon onze de français. Questions/ réponses.
Quelle est la relation de Carole et Pascal?
Ils sont collègues de travail.
Où vont-ils déjeuner?
Au café Marly.
Où se trouve le café?
Juste à côté de la Pyramide du Louvre.
Que prend Pascal?
Le menu du jour.
Carole hésite entre quels plats?
Elle hésite entre le boeuf carottes et le poulet au gingembre.
Que choisit Carole?
Elle choisit les endives.
Que fait Pascal?
Il choisit la même entrée que Carole.
Combien coûtent les menus?
Ils coûtent 15 euros.
Les boissons sont elles comprises?
Oui.
Quelle boisson prend Pascal?
Il prend une eau gazeuse.
4/ Questions and Answers
What is the relationship of Carole and Pascal?
They are co-workers/colleagues.
Where will they go to lunch?
At the Marly café.
Where is the café?
Right next to the Louvre Pyramid.
What does Pascal order?
The set menu.
Carole hesitates between which dishes?
She hesitates between beef with carrots and ginger chicken.
What does Carole choose?
She chooses endive/chicory.
What does Pascal do?
He chooses the same first course as Carole.
How much do the menus cost?
They cost 15 euros each.
Are drinks included?
Yes.
What drink does Pascal order?
He has sparkling water.
About KSRA
The Kavian Scientific Research Association (KSRA) is a non-profit research organization to provide research / educational services in December 2013. The members of the community had formed a virtual group on the Viber social network. The core of the Kavian Scientific Association was formed with these members as founders. These individuals, led by Professor Siavosh Kaviani, decided to launch a scientific / research association with an emphasis on education.
KSRA research association, as a non-profit research firm, is committed to providing research services in the field of knowledge. The main beneficiaries of this association are public or private knowledge-based companies, students, researchers, researchers, professors, universities, and industrial and semi-industrial centers around the world.
Our main services Based on Education for all Spectrum people in the world. We want to make an integration between researches and educations. We believe education is the main right of Human beings. So our services should be concentrated on inclusive education.
The KSRA team partners with local under-served communities around the world to improve the access to and quality of knowledge based on education, amplify and augment learning programs where they exist, and create new opportunities for e-learning where traditional education systems are lacking or non-existent.