This that these and those in french lesson 10.

This that these and those in French – lesson 10

Demonstration adjectives also called this that these and those in French. Demonstrative adjectives help us to indicate or indicate the person, place or thing to which we have referred in a previous sentence. Like other adjectives in French, they agree in gender and in number with the noun they accompany.

Dialogue en français avec sous-titres en espagnol: Let’s learn this that these and those in French!

1/ Phrases toutes faites

Quel chemin prendre ?

Justine est perdue. Elle cherche la Fnac. Elle se demande quelle rue prendre. Elle ne connaît pas son chemin. Finalement, un homme l’accoste.

      • L’homme : Bonjour ! Vous m’avez l’air perdu !
      • Justine : Oui ! Vous tombez bien ! Je suis perdue ! Je ne connais pas cette ville.
      • L’homme : Où cherchez-vous à aller ?
      • Justine : Je veux me rendre à la Fnac. C’est cette rue, non ?
      • L’homme : Le sens de l’orientation, ce n’est pas votre point fort ! Hahaha
      • Justine : Oui je l’admets ! Vous pouvez m’aider ?
      • L’homme : Oui je vais vous aider. Quel endroit avez-vous dit ?
      • Justine : La Fnac. Quel chemin dois-je prendre ?
      • L’homme : C’est simple. Ce magasin se trouve dans cet arrondissement !
      • Justine : Aïe !
      • L’homme : Ça va ?
      • Justine : Non ! Mes pieds me font trop mal !
      • L’homme : Ah ma pauvre ! Vos pieds…
      • Justine : Aïe ! Ça va passer, par où dois-je aller ?
      • L’homme : Alors à ce feu, vous prenez à droite, puis vous tournez à gauche dans cette rue, et vous prenez la rue en face!
      • Justine : Je vois. Donc, c’est cette rue, puis en face ?
      • L’homme: Plus ou moins… Bonne chance !

1/ Sentence practice in French

Which way to go?

Justine is lost. She’s looking for FNAC. She wonders what street to take. She does not know her way. Finally, a man comes up to her.

  • Man: Hello! You seem lost to me!
  • Justine: Yes! I’m in luck ! I’m lost ! I do not know this city.
  • Man: Where are you looking to go?
  • Justine: I want to go to FNAC. It’s this street, right?
  • Man: The sense of direction is not your strong point! hahaha
  • Justine: Yes I admit to it! Can you help me ?
  • Man: Yes I will help you. What place did you say?
  • Justine: The FNAC. What route should I take?
  • Man: It’s simple. This shop is located in this borough/neighbourhood!
  • Justine: Ouch!
  • Man: Are you ok?
  • Justine: No! My feet hurt me so much!
  • Man: Oh, poor thing! Your feet …
  • Justine: Ouch! It’s going to be ok, where should I go?
  • Man: So at this traffic light, you turn right, then turn left into this street, and you take the street opposite!
  • Justine: I see. So, it’s this street, then opposite?
  • Man: More or less … Good luck!

Vocabulary

2/ Liste de Vocabulaire

la rue, cette rue

le chemin, son chemin

un monsieur, un homme

la ville, cette ville

le sens de l’orientation

le magasin, ce magasin

un arrondissement, cet arrondissement

le pied, mes pieds, vos pieds

à ce feu

Bonne chance !

elle est perdue

elle cherche

elle se demande quelle rue prendre

elle demande quelle rue prendre

elle ne connaît pas son chemin

Vous tombez bien !

Où cherchez-vous à aller ?

je veux me rendre à…

ce n’est pas votre point fort !

Quel endroit avez-vous dit ?

Quel chemin dois-je prendre ?

il se trouve…

Mes pieds me font mal !

Ah ma pauvre !

Je vais où ?

vous prenez à droite

vous tournez à gauche

finalement

non ?

Aïe !

puis, en face

plus ou moins

2 / Vocabulary List

the street, this street

the way, her route

a gentleman, a man

the city, this city

the sense of direction

the store, this store

a borough, this neighbourhood

the foot, my feet, your feet

at this traffic light

Good luck !

she is lost

she’s looking for

she wonders which street to take

she asks which street to take

she does not know her way

You’re in luck !

Where are you looking to go?

I want to go to …

it’s not your strong point!

What place did you say?

What route should I take?

it turns out that…

My feet hurt !

Ah, poor thing!

Where am I going ?

you take a right

you turn left

finally

right ?

Ouch!

then, straight ahead/opposite

more or less

Grammaire

3/ Grammaire: Les adjectifs démonstratifs

Comme les autres adjectifs du français, ils s’accordent en genre et en nombre avec le nom qu’ils accompagnent.  

Singulier Masculin Singulier Féminin Pluriel Masculin / Féminin
ce+ consonne

->   Ce tableau est magnifique.

cet

+ voyelle ou « h » muet

->   Cet animal est carnivore.

->   Cet hôpital est réputé.

cette->   Cette année je termine mes études. ces

-> Ces acteurs sont excellents

-> Ces actrices sont excellentes.

Remarque:

En plus de l’adjectif démonstratif, les marqueurs -ci et -là après le nom ont une fonction distinctive:

->   Ce bureau-ci est plus joli que cette table-.

3/ Grammar: The demonstrative adjectives or demonstrative determiners this that these and those in French

Like other adjectives of French, they agree in gender and in number with the noun they accompany.

 

Masculine singular Feminine singular masculine or feminine plural
ce+ consonant

->   This painting is stunning.

cet

+ vowel or a silent « h »

->   This animale is carnivorous.

->   This hospital is renowned.

cette->   This year I will complete my studies. ces

-> These actors are excellent.

-> These actresses are excellent..

 

Please note:

In addition to the demonstrative adjective, the markers “-ci” and “-là” after the noun have a distinctive function:

-> This office is prettier than this table.

Questions/Réponses

4/ Questions/Réponses

Est-ce que Justine est perdue ?
Oui elle est perdue.

Qu’est-ce qu’elle cherche ?
Elle cherche la Fnac.

Connait-elle son chemin ?
Non, elle ne connait pas son chemin.

Tu connais cette ville ?
Non, je ne connais pas cette ville.

Où cherchez-vous à aller ?
Je veux me rendre à ce magasin.

As-tu le sens de l’orientation ?
Non ce n’est pas mon point fort.

Vous pouvez m’aider ?
Oui, je vais vous aider.

Dans quel arrondissement se trouve le magasin ?
Ce magasin se trouve dans le 15e arrondissement.

Par où dois-je aller ?
Vous prenez à droite, puis à gauche dans cette rue.

Quel chemin dois-je prendre?
À ce feu vous tournez à droite, puis vous prenez la rue en face.

4/ Questions and Answers

Is Justine lost?
Yes she is lost.

What is she looking for?
She’s looking for FNAC.

Does she know her way?
No, she does not know her way.

Do you know this city?
No, I do not know this city.

Where are you looking to go?
I want to go to this store.

Do you have a good sense of direction?
No, it’s not my strong point.

Can you help me ?
Yes, I will help you.

In which district is the shop located?
This store is located in the 15th arrondissement.

Where should I go?
You turn right and then left into this street.

What route should I take?
At this traffic light turn right, then take the street opposite.

About KSRA

The Kavian Scientific Research Association (KSRA) is a non-profit research organization to provide research / educational services in December 2013. The members of the community had formed a virtual group on the Viber social network. The core of the Kavian Scientific Association was formed with these members as founders. These individuals, led by Professor Siavosh Kaviani, decided to launch a scientific / research association with an emphasis on education.

KSRA research association, as a non-profit research firm, is committed to providing research services in the field of knowledge. The main beneficiaries of this association are public or private knowledge-based companies, students, researchers, researchers, professors, universities, and industrial and semi-industrial centers around the world.

Our main services Based on Education for all Spectrum people in the world. We want to make an integration between researches and educations. We believe education is the main right of Human beings. So our services should be concentrated on inclusive education.

The KSRA team partners with local under-served communities around the world to improve the access to and quality of knowledge based on education, amplify and augment learning programs where they exist, and create new opportunities for e-learning where traditional education systems are lacking or non-existent.